вівторок, лютого 12, 2013

середній клас

Яка кількість дітей оптимальна? 1? 2? 3? більше? Перед одруженням я вважав що 3 це ідеально - вже не писане яйце, але ще не футбольна команда. Подорослішавши і ставши батьком вперше, я оцінив яку прірву часу і зусиль вимагають діти... і принагідно - скільки грошей потрібно для якісного - "такого як у книжках" - виховання. Сьогодні пропоную подивитись на картину ширше - а що взагалі доступно за життя і які збурення вносять діти.

Для калькуляцій нам буде потрібна сім’я і країна, де та живе і працює. Візьмемо Канаду - країну, що займає перші місця в переліку найбрендовіших країн світу [1]. Сім’ю ми виберемо також не пересічну, а з достатком на 30% більше середнього, тобто з сімейним доходом (до вирахування податків) $100K [2][3].

Цифри [4] свідчать, що пересічному канадійцеві потрібно 14 років для сплати кредиту за навчання. Тобто, до 35-36 років кленова молодь все ще в боргах за освіту. Однак, в межах цього посту ми зробимо щедре припущення що до віку 30 років наша сім’я немає жодного боргу, а їхні заощадження близькі до $0. В перекладі на доступну мову це значить що за освіту нашої поки-що бездітної пари заплатили їхні батьки, а свої заробітки пара витрачала на подорожі. Адже всі Канадійці чимало подорожують світом, чи не так?

Незабаром в них народиться первінець. Протягом наступних 18 років він/вона коштуватиме батькам $243’000 [5]. Тобто $1070 в місяць до вступу в Університет. Цифра відверто кажучи слизька, бо звичайний садочок коштує щомісяця $1000, а ще ж слід врахувати витрати на одяг, спорт-інвентар, поїздки, дівчат... Думаю що реальніша цифра буде в районі $1200, тобто не менше $260’000. Додамо тепер Університет - $80’000 на 5-річну освіту і книжки :) В підсумку виходимо на пакет в $340’000 на дитину.

Щойно 4 абзац, а вже стільки цифр... тому надалі нехтуємо інфляцією, “просіданням” сімейного бюджету через декрет. На пенсію наша пара вийде в 65. Перед ними 35 років з річним доходом в $100’000. Сумарний життєвий дохід $3’500’000.
Нехай їхні податки всього 30%. Ще 3% - відрахування в пенсійний фонд. Таким чином $3’500’000 перетворюється на $2’345’000.

Ну і що за канадійці без будинку? Дивимось на графік [6] і плануємо купівлю нерухомості за $450’000. Зробимо чергове припущення, що впродовж наступних 30 років ставка буде 6% (на сьогодні це 3.5%). При даунпейменті в $100’000 сумарна вартість [7] будинку складе $924’000. Додамо якихось $200 в місяць на поточні ремонти і заокруглимо вартість до $1’000’000.

Таким чином після сплати будинку і 2 дітей, в нашої пари залишилось $665’000 на 35 років, або $1580 в місяць! Віднімаємо комунальні послуги $250, харчування $800, одяг і взуття $200, транспорт $400, медицину $300 і ще задовго до подарунків і кави-чаю наша неординарна сім’я заходить в борги.

Виявляється не все райдужно в Канаді. Пересічні канадійці на 163.4% в боргах [8] - в додачу до кожного заробленого долара їм треба віддати додаткові 63 центи. Пересічний дохід [2][3] менше $70’000. Менше 30% мають пенсійний рахунок [9]. На цьому фоні - мирно співіснують недоступні ціни на житло і патріотичні фанфари “ми найкращі на Землі”. Все це підштовхує мене до думки що прийдешні десятиліття не будуть легкими і тим більше спокійними.

Щодо дітей, то тверезий розрахунок вказує на одну дитину при доході менше $100'000; двох при доході $110’000; трьох при доході в $130’000 (завдяки прогресивному оподаткуванню) і безтурботної віри в майбутнє. Пам’ятайте - відпочинок і розваги не враховані :)

Щастя Нам!

[1] Country Brand Index by FutureBrand
http://www.futurebrand.com/think/reports-studies/cbi/2012-2/download/

[2] Median total income, by family type, by province and territory
http://www.statcan.gc.ca/tables-tableaux/sum-som/l01/cst01/famil108a-eng.htm

[3] Family income, by family type
http://www.statcan.gc.ca/tables-tableaux/sum-som/l01/cst01/famil106a-eng.htm


[4] Student debt: Average payback takes 14 years
http://business.financialpost.com/2012/09/04/student-debt-average-payback-takes-14-years/

[5] How much does it cost to raise kids in Canada?
http://www.canadianliving.com/life/money/how_much_does_it_cost_to_raise_kids_in_canada.php

[6] Canada Housing Chart
http://www.chpc.biz/canada_chart.html

[7] Mortgage Calculator
http://www.mortgagecalculator.org/

[8] Canadian consumer debt soars 53 per cent
http://ca.finance.yahoo.com/blogs/insight/canadian-consumer-debt-soars-53-per-cent-155008666.html

[9] Retirement savings in Canada
http://www.cbc.ca/news/business/taxseason/story/2012/02/21/f-rrsp-retirement-planning-numbers.html

9 коментарів:

Unknown сказав...

Богдан, мені реально страшно за тебе! Ти для мене приклад людини яка думає і до слів якої варто прислухатися, бо ти глибоко все аналізуєш. Але цей раз твої дуки ведуть до сюжету фільму "Ідіократія", де розумні люди занадто багато налізують і тому не роблять дітей, "бо зараз не сприятлива економічна ситуація", а потім в них просто немає здоров"я на них. В результаті багато дітей тільки в тих хто менше думає, і таких стає все більше :)
Яе на мене, то хроших людей має бути якомога більше.
Якщо в цій країні з цими податками і цінами тобі не получається, то можна піти іншою дорогою!
Подивися шоу "20 under 20", там один з співзасновників Facebook роздає 20-м людям по $100К щоб вони не отримували вищу освіту а йшли реалізовувати свою ідею. І, як приклад, наводить імена Стіва Джобса, Біла Гейтса, Марка Цукенберга. Всі вони кинули універи, бо так було вигідніше. Я сам бачив приклад дівчини в нашому місті яка не пішла в універ а пішла продавцем (не на касі, а там де треба шукати клієнтів, домовлятися з ними і т.п.) і вона реально не розуміла навіщо люди йдуть в універ. В 19 років вона заробляла більше ніж більшість людей після універу.
Освіта - це всього лише великий бізнес. Дай своїй дитині те що тобі дійсно пригодилося з школи і універу. Я вірю що ти зможеш втиснути це в декілька років. А ще навчи дитину комунікації і аналізу, в тебе це чудово получається. Все решта дитина зробить сама. Їй не потрібно мати вищу освіту щоб жити чи чудово заробляти. За 5 років вона може піти набагато дальше і не мати боргів.
Бажаю тобі багато здорових діточок і щастя!

Diak сказав...

Я також, схиляюсь до думки що освіта, особливо в Україні це формальність. Сам я почав працювати на дядю на 3тьому курсі, і на пари перестав ходити, так і закінчив магістром на 5, за диплом не платив, все сам здава, але факт, що робота мені допомагала вчитись. Я можливо не знав всієї теорії, але знав як все працює як організовується і т.д. (працював по спеціальності). Як виявилось, теорія мені і не потрібна була, а якщо раптом щось і треба, то це теоретичне питання досліджується в 3 кліки. Зараз я шкодую, що в той час не почав чогось свого, бо і час і запал був, просто я тоді ще не розумів як працює наш світ. Але я зрозумів що життя це непередбачувана штука, і планувати так змістовно не потрібно. Я особисто хочу 3ох дітей, мені 27 маю наразі одну доцю, і реально що я думаю, що потрібно було починати з дітваками не в 25 а в 23. Я нехочу рахувати гроші які мені потрібні будуть на освіту дітей, бо невідомо чим діти захочуть займатись, не відомо де ми будемо за 15 років, невідомом що буде навколо нас за 15 рокіВ, хто зна можливо на той час навички полювання і життя в диких умовах стануть актуальнішімим за вміння розв'язувати логарифмічні задачі.

vovsad сказав...

Хм, але ти не врахував того факту що світ сильно зміниться як закінчиться нафта і тоді потрібні будуть інші навички, гроші полетять в тартарари і все таке.. ;) А взагалі так прагматичненько підійшов, з навиками планування в тебе все гаразд.. :)
Якщо серйозно - цілком підтримую попередніх коментувальників - а раптом хтось з дітей стане рок музикантом і не буде вчитися на білого комірця чи ще шось таке? Життя - надто непередбачувана штука, чи знав ти в 2003 що будеш жити в Ванкувері а не в Бостоні? ;) А пройшло лиш 10 років..

Bohdan Mushkevych сказав...

Дорогі друзі - своїми запитаннями Ви підняли декілька цікавих тем. Не претендуючи на вичерпну відповідь, спробую прояснити головний мотив посту і важливість вищої освіти.

В пості я намагався показати розбіжність між усталеним образом Канади, як країни загального благополуччя і добробуту, і реальною картиною. На сьогоднішній день усталена норма сім’ї: 2 дітей, 2 машини, будинок з підстриженим газоном - стала недоступною. Вся та гора цифр демострує, що навіть будучи без боргів і маючи дохід на 30% більший середнього, вартість будинку і двох освідчених дітей є недосяжною. В результаті ми маємо покоління яке не тільки засіло в боргах, але й не усвідомлює складності ситуації. Міркую, що з часом це дасть основу потужному реакційному рухові.

У Ваших коментарях відчувається якесь дивне переконання що Ви нічим некращі за неуків. Один стверджує що диплом йому дали за гарні очі, а інший що знає “дівчину, яка немаючи жодної спеціальної освіти, шукає собі клієнтів і добре заробляє”. Не сперечаюсь - людству відомі ремесла які приносять гарний прибуток молодим дівчатам. Однак легкі гроші рідко тривають довго :)

Противагою до вищої школи прийнято вважати Гейтса, Цукенберга і Елісона. Це при тому, що більшість з них, перед тим як кинути Університет, вже мали клієнтів і контракти. Іншими словами - вони ставали власниками прибуткових бізнесів. Зверніть однак увагу на:
- Кількіть неуків в їхніх компаніях
От спробуйте пройти без диплому на будь-яку вакансію в Ораклі, Майкрософті чи Фейсбуці
- Освіту, яку вони дадуть своїм дітям
Ви думаєте Біл Гейтс дозволить своїй дочці вилетіти з Університету?

Освіта це фундамент сучасного світу. Без неї смартфон стає магічним екраном, здатним пересилати думки. Саме через брак освіти ми чуємо про торсійні поля, біоенергетику, вроки і БАК. Ви нагадуєте мені людей, які самі будучи вакцинованими від поліємієліту виходять на вулиці і розпускають страхи. Мовляв не хвороба страшна, а вакцина.

Якісна освіта не дається легко - вона вимагає зусиль і часу. Однак вона - необхідня умова свідомого життя в сучасному світі.

На закінчення, хочу порадити виступ академіка Залізняка: http://elementy.ru/lib/430463/430464
На мій погляд, він якнайкраще уловив суть проблеми.

Unknown сказав...

Я не про те що треба бути неуком, я про те що не треба йти усталеними нормами, типу "2 дітей, 2 машини, будинок з підстриженим газоном". Так вона стала недоступною, так зроби собі іншу норму, придумай щось, пожертвуй дорогим особняком чи придумай заміну дорогій освіті замість того щоб жертвувати дітьми!
Чи ти написав цю статтю через те що піклуєшся про весь світ і очікуєш революції?

Diak сказав...

ДЯкую за розяснення до посту. А стосовно "диплом за гарні очі", то я мабуть не правильно висловився і хотів сказати що диплом я не купував, і він був зроблений завдяки роботі, ті хто не йшли на роботу, а просто відвідували пари, купували його за батьківські гроші, бо самі не здатні були його зробити. Звичайно, варто зауважити, що не всі купували, і були такі що і на пари ходили, і самі диплом писали, але факт є фактом, що будучи вже більше двох років працевлаштованим мені було значно легше, аніж тим хто казав "я хочу нормально довчитись, а потм працювати". Я такого не хотів, сподіваюсь мої діти також такого не захочуть. Все вище сказане стосується українських реалій не канадських.

Стосвно образу Канади і реального стану справ. Це дуже цікаво, але знову ж таки це стандартний патерн для більшості населення, а думаю що можна якось вирізнятись з більшості, і шукати більш зручні шляхи для власної родини.

Bohdan Mushkevych сказав...

Згоден. Більше того - підтримую ідею що треба шукати чогось кращого для себе і своєї сім’ї. За тим властиво до Канади і подався :)
Не будучи по природі захланним - ділюсь побаченим і надуманим. На рахунок революцій не впевнений, але переконаний що скучно нам не буде.

Анонім сказав...

Гарна \ розумна стаття, жаль коментаторів, які зациклені в баченні лише поганого і які не "уловили месдж".

Unknown сказав...

Ну ось, мене вже Аноніми жаліють :)
Зрозуміло що світ міняється, і наші діти не зможуть жити так як ми, і досягти при цьому Канадської мрії.
Мені стаття сподобалася, все крім висновоку/рекомендації - оптимальної кількість дітей в залежності від доходів. Це є повним абсурдом, що я і старався донести.